Pages

Friends

Followers

Friday, February 24, 2012

nasi goreng budu

sangat la kelantan kan menu ni..aku ngan budu x boleh dipisahkan..x boleh sorok bau budu..hehe

aku tak pernah buat pong nasi goreng budu ni..pernah dengar je..haha..nasi goreng budu ni dicipta untuk mengelakkan pembaziran..kalau ade ikan goreng @ ikan rebus goreng @ ikan kering goreng lebih, boleh la coba menu ni..here are the main ingredients..

ikan rebus and ikan kering goreng..kacang buncis celur

resepi untuk 1 pot beras:

seulas bwg putih saiz besar
sebiji bwg merah besar
5 biji cili padi
sebatang serai saiz besar
ikan rebus goreng @ ikan goreng @ ikan kering goreng
sayur mayur is up to you..aku guna kacang buncis
budu secukup rasa
aku tak letak garam pon..sebab budu dah masin..



cara:
tumis bawang,lada,serai sampai naik bau..lagi sedap kalau bwg tu hangit2 sket..campak ikan and sayur..masukkan budu secukup rasa..masukkan nasi..kacau2..try la cukup masin ke tak..and then..SIAP!

ini la nasi goreng budu..sedap!
(jadi tegak la plak pic ni..(-_-"))

p/s:en berg makan budu..berjaya juge mengkelantankan beliau..sebab tu aku berani buat nasi goreng ni..hehe..

0 borak-borak: