makanan perlu dielakkan ketika hamil




tadi baru borak2 dengan adik aku kt tepon..topik paling serius dan sangat serius ialah pasal pemakanan awal kehamilan..ewah..sudah ''up'' sedikit pasal topik perbualan..

aku ni makan main hentam je..asal sedap!!tapi bila dah mengandung kene fikir jugak dah ade orang kedua dalam badan ni..baby!!

semalam pon just makan biskut cicah milo panas..pastu popia kecik2 tu..mengarut kan??x cukup gizi..haih..

sori baby..hari ni kite makan makanan sihat..tapi x tau lagi nak makan ape..nanti kite bincang..ok!;p

berbalik pada topik asal..

awal2 hamil ni..kalau yang jenis sensitif kene ade pantang2..x sensitif pon kene jaga makan..demi pembesaran baby..ni ade siket info..


--Jangan makan daging mentah (sushi) atau yang dimasak kurang matang, karena mengandung Toksoplasmosis sebuah parasit yang dapat menyebabkan infeksi serius pada janin anda dan juga E.coli, yang berbahaya bagi ibu hamil dan janin



--Hindari juga kotoran kucing atau bermain-main dengan kucing selama kehamilan karena mengandungi toksoplasmosis.

--Jangan makan daging ayam dan telur yang dimasak kurang matang atau mentah , hindari makan hati ayam/daging yang mungkin sumber dari salmonella, yang dapat menyebabkan diare yang berat pada ibu hamil.

--Ikan tuna steak, ikan sea bass, shark, atau ikan-ikan berukuran besar yang diketahui mengandung tingkat mercuri yang tinggi yang dapat menyebabkan kerusakan saraf jika dimakan dalam jumlah besar. FDA rekomendasi ikan tuna dan ikan ukuran besar ini sebatas 12 ons perminggu

--Keju lunak seperti brie dan camembert, blueveined cheese juga keju dari susu kambing dan domba, serta jangan minum susu yang tidak di pasteurisasi. Semua produk ini mempunyai resiko membawa listeria. Listeria tipe bakteri yang mampu menembus plasenta dan menyebabkan infeksi janin, pada dewasa tidak ada gejala atau seperti flu. Listeria dapat menyebabkan keguguran,kelahiran premature, dan keracunan dalam darah. Sebaiknya hindari makanan jenis ini sampai melahirkan bayi anda.


--Minuman yang mengandung cafein seperti kopi, teh sebaiknya di hindari atau dibatasi karena kopi dapat memperngaruhi berat badan rendah pada bayi, keguguran dan juga cafein mengurangi penyerapan zat besi.


sumber:ibu hamil


Comments

Mohamad Termizi said…
good tips you have here.. elok lah sape yang bace.. tp i tak kawin lagi hehe.. maybe in next 3 year akan bergune jgk tips ni
ala...sushi x leh makn pulak time ngandung...waaaa...

Popular posts from this blog

cara makan untuk pesakit gastrik

buah ni pun nak kene elak?

borong coklat di Beryl's